In de Facebookgroep van ”Opgelicht door Just Wellness” merk ik op dat er veel verwarring bestaat over de methode waarmee iemand behandelt is. Ik wil graag alles verduidelijken door hier uit te leggen wat de verschillen zijn. Veel cliënten van Just Wellness vragen zich af: ”wat is het verschil tussen OPT en IPL?”.
LATEN WIJ BEGINNEN MET DE BASICS
Je hebt twee methodes binnen de licht- en lasertherapie. LASER en IPL zijn beide een acroniem. Een acroniem is een afkorting voor een hele lange zin. Zo staat LASER voor Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation en IPL voor Intense Pulsed Light. Het verschil tussen deze twee methodes is dat laser met één kleur licht werkt waar IPL met meerdere kleuren licht werkt. De energie die uit een LASER komt noemen wij een puls en de energie die uit een IPL komt noemen wij een lichtflits. Maar als dit de enige twee methodes zijn, wat is OPT dan?
MAAR WAT IS OPT DAN?
Is het niet opvallend dat alleen Just Wellness met OPT adverteert? Feitelijk valt OPT onder dezelfde methode als IPL. Het zijn namelijk nog steeds lichtflitsen. Op de website van een bekende licht- en laserleverancier kan je lezen dat OPT een vernieuwde versie is van de IPL techniek. Hierbij staat OPT voor Optimum Pulse-light Technology. Het zou de behandelaar de mogelijkheid geven om de vorm van de lichtflits aan te passen. Wat mij direct opvalt is dat achter OPT in kleine letters: ”TM” staat. Dit staat voor Trade Mark. Het TM symbool komt uit de VS en betekent dat een teken beschermd is als ongeregistreerd merk. In de Benelux hebben we geen ongeregistreerde merken, maar betekent dit dat er een merkaanvraag is gedaan. Het woord of logo waar het TM teken naast staat, is dus (nog) niet merkenrechtelijk beschermd.
WAAR GAAT HET DAN FOUT?
Bij het bekijken van de websites waar deze apparatuur wordt verkocht (zoals: AliExpress en DHGate), vallen mij direct een aantal dingen op. Er wordt geadverteerd met OPT en met PicoSure. En de laatste benaming komt mij heel bekend voor. Dit is namelijk een pigmentlaser van Cynosure. Als je deze opzoekt dan staat daar in kleine letters een ”R” achter. Het symbool staat voor Registered trademark en geeft aan dat bijvoorbeeld een bepaald woord of logo, geregistreerd is als merk. Indien dit symbool in Nederland gebruikt wordt, houdt het in dat het merk in ieder geval in de Benelux of in een (ander) EU-land is geregistreerd. De adverteerders maken dus gewoon misbruik van merknamen die al bekend zijn en waarvan zij weten dat dit trefwoorden zijn waarop mensen zoeken. Best wel een slimme marketing truc dus.
Het is belangrijk om je te realiseren dat het heel onwaarschijnlijk is dat dezelfde techniek is gebruikt in zo’n apparaat. En met dezelfde techniek bedoel ik uiteraard de techniek die gebruikt is in de originele apparatuur. Alleen het verschil in de prijs van deze apparatuur laat bij mij al alle alarmbellen afgaan.